23 dvd:er

Otaliga timmar underhållning lämnar vårt hem idag. I alla fall fysiskt.

Vissa av filmerna i högarna ovan har gett intryck som lever kvar i sinnet långt efter konsumtions tillfället. Andra gör det inte. Någon av filmerna har setts otaliga gånger och en av dem rankas fortfarande som den bästa filmen någonsin på IMDB. Den ser jag om ibland. När jag är hemma och under vädret.

Hela serien av Mad Man ryker också. Om den dekadenta och mytomspunna reklamvärlden i New York på 50-talet. Jag befann mig själv i reklambranschen, om är i utkanten av den innersta ankdammen, 2008 när den första säsongen slog ned som the talk of the town och kunde relatera på ett sätt som bara en invigd kan. Jag kan tänka att det är det samma för poliser och militärer som ofta är tema i filmer i nutid. Antigen fungerar manuset eller så blir det totalt ologiskt och mer komiskt än spännande.

Den första säsongen av Mad Men påminner om dvd-boxarnas glansdagar. Den har ett påkostat och genomtänkt konvolut med samma form som ett cigarettpaket (inklusive varningstext) och är en fin flört med det cigg-märke som har en viktig del historiens epilog. När det begavs sig pratades det en hel del om genidraget i produktplaceringen. Produktplaceringar var ju inte på något sätt nytt, även om Sverige har legat efter USA av förklarliga skäl. Ett av de mest kända exemplen på den svenska marknaden är Statolis samarbete med filmen Hamilton (1997). Mest för att det utfördes med sådan klumpig finess att det blev uppenbart för alla som såg filmen.

Jag läste någonstans att Lucky Strikes försäljning ökade dramatiskt och på ett sätt som kunde härledas till populariteten som serien Mad Men ådrog sig världen över. Här finns en artikel som hävdar detsamma. Frågan är vad de fick betala för sin medverkan? Och vilka andra företag som nu vill göra en Luckie?

De två hyllorna i bokhyllan som hyst dvd:er har kraftigt reducerats under projektets dagar. Kvar finns några tappra klassiker och barnfilm som inte går att nå via streamingtjänsterna.  Kvar finns också Morgan Spurlocks the Greatest film ever sold (2011) som finansierar sin film med produktplaceringar. Den har några år på nacken men fungerar fortfarande som ett källkritiskt inlägg i debatten och är värd att visa sina barn.

Så. Varför finns det ens några dvd:er kvar i bokhyllan? Jo, av samma anledning som det finns böcker kvar i bokhyllan. Visst, vi har några av de streamingtjänster som står till buds för film och tv distribution. Men där återfinns inte klassiker som Bad Taste, Can’t buy me love eller Riket I och II.

Däremot finns flera av de filmer som lämnar oss idag.

/ Sophia

 

← Tidigare inlägg

Följande inlägg →

2 kommentarer

  1. Can’t buy me love är ju lite av en skatt. Har den själv och den har klarat många dvd-rensningar så jag förstår precis 🙂

    • Ellerhur! Och i förra vändans influensa såg jag om den men lika stor entusiasm som när jag var tonåring. Gråter alltid lite vid samma scen. Då som nu.

Kommentera